Christenen

Discussieer hier over allerlei onderwerpen.

Moderator: Redactie

Plaats Bericht

Re: Christenen

Berichtdoor Riky » 11-08-2012 2:49

God heeft rare kostgangers !

Riky.
Geen.
Riky

advertentie

Berichtdoor ekfez » 14-08-2012 11:42

Riky; die zelfde kostgangers hebben een god geschapen!!!

Zefke
ekfez

Berichtdoor Trebla » 23-11-2012 3:57

Beste Hermanus,

praten over het geloof. Hieruit zijn ongelofelijk veel ruzies uit voortgekomen.
Zelf ben ik van reformatorise huize maar ben op mijn 22ste, toen ik vrijwillig de marine binnestapte, definitief van mijn geloof afgestapt.
Ik had nog enige hoop dat het goed zou komen vawege de Samen op Weg beweging maar ook die ging teloor vanwege enige details waarin men het niet overeen kon komen.
Tot op de dag van vandaag, bijna 75 lentes jong, heb ik geen spijt dat ik mijn geloof aan de wilgen heb gehangen. Ik blijf gewoon netjes zoal je dat vraagt. Groffe woorden hebben hier geen zin. Mijn wens, dat het geloof, of religie, ooit rationeel zal worden is ijdele hoop, Geneurd nooit.
Bij de marine gingen mijn ogen open en heb er 38 jaar rondgezworven en ging in mijn tijd nog op 50 jarige leeftijd met FLO. Ik heb nog een poging gedaan om er weer een beetje in te komen maar vind het in de PKN én de HHK zo ver van de wereld afstaan dat ik mij afvraag of men het ooit leert onderdeel van de huidige wereld te worden. Men blijft zand in de mensen hun ogen strooien.
Ook vraag ik mij af wat de 'rente' is van een heel leven geloven behalve de aanname dat je dan in de hemel komt i.p.v. het vagevuur zoals ons altijd werd voorgehouden. In andere woorden, wat levert een heel leven lang geloven in een van de vele religies een mens op?
Mocht je mij persoonlijk willen benaderen dan ben ik berijkbaar via het volegnde mailadres: cenaknipper@hetnet.nl
Tot slot heb ik een hekel aan kerkgebouwen, voel me er totaal niet in thuis om over het (vaargesstig klinkende) orgel maar te zwijgen. Dat ligt deels aan mijn muziek voorkeur het zuid Amerikaans.
Ik heb veel te danken aan de VLOP (vlootpredikant ds Sillevis Smit en aan VLAM (vlootaalmoezenier (priester)) Bomsko
Groetjes van Ab Woudstra
Trebla

Christenen

Berichtdoor Trebla » 29-11-2012 5:53

Nou Hermanus,

je hebt het wel voor je kiezen gekregen. maar je mag ook zelf reageren hoor. Of heb je geen weerwoord/???
Trebla

Berichtdoor Trebla » 05-12-2012 4:22

Adventure57 schreef:Eirrah,

Je leert het niet, SGP staat niet voor Gereformeerd in de gewone zin van het woord, maar voor een klassieke tak binnen het Calvinisme.Voor Staphorst,Rouveen etc, dan zijn ultra gereformeerde gezindte.Ga nou toch eens kerkgeschiedenis lezen man, je bent steeds aan het zeuren over dingen die je niet kent.En bovendien, als die mensen onder elkaar,vrouwen en mannen overeenkomen dat zij het vrouwenkiesrecht niet hoeven, dat maken zij toch uit? Pf, waar heb je het over.Nu ook al dicatuur van modern denkende mensen die menen oh zo tolerant te zijn?

Ook de SGP zal zich aan de Nederlandse wetgeving moeten houden maar plaatsen zich willens en wetens toch behoorlijk buiten de samenleving. Man en vrouw zijn gelijk en moeten gelijk worden beoordeelt en moet geen kindermachine en keukenprinses worden. We leven niet meer in de tijd van Barnabas en wie zegt dat de tekst in het boek juist wordt weergegeven??
Mijn ervaring als oud reformatories gelovige, al vijftig jaar niet meer, is dat je vanaf het begin van je bewustwording wordt geïndoktrineerd en je, mijn persoonlijke rvaring, niet meer weet wat er 'buiten' gebeurd.
Hoe zou de bijbel luiden als deze nu zou worden geschreven. Geen overleveringen of getuigenissen en vergelijkingen meer maar de harde werkelijkheid.
Een rationele godsdienst, er is per slot van rekening maar één lieve heer, waarom dan al die afzonderlijke interpretaties die al menige oorlog heeft veroorzaakt.
Trebla

Berichtdoor paulP » 29-03-2013 7:35

Zelf heb ik niets met het geloof ,wil wel even een opmerking hier plaatsen van mijn Opa . Die man had zo zijn eigen mening . En vertelde dan ook vast ! Het maakt niet uit waarin en hoe je geloofd, maar als je geloofd ,doe het dan oprecht ! Vaak moppelde hij er achteraan en kijk dan niet als je in een kerk zit naar de knieën van je buurvrouw.. :wink:
Juvat Inconcessa Voluptas
paulP

Berichtdoor an1 » 30-03-2013 12:34

Christelijk-Protestant of Islam .
"n vrij land , waar (bijna) alles mogelijk is- mijn visie ?
iedereen geloofd wat hij of zij wil en kan-ik ook - alleen ik geloof niet in het grondpersoneel die dat allemaal beter denken te weten !!!!!
wat het leven ook geeft?
blijf positief.
an1

Berichtdoor Trebla » 17-05-2013 11:06

Nou, de reakties liegen er niet om. Zelf ben ik van zwaar gereformeerde huize maar was me simpelweg te benauwd en is er voor mij nu maar één geestelijke stroming over: het Humanisme
Trebla

Berichtdoor frans » 17-05-2013 1:45

Trebla, ik kan je volgen. Het Humanisme gaat uit van het goede in de mens, christenen gaan er vanuit dat de mens verlost moet worden van zijn zonden. Het humanisme spreekt mij daarom ook meer aan. Elk mens heeft iets goeds in zich maar als je maar vaak genoeg zegt dat iemand een zondaar is dan wordt hij dat ook.
frans

Berichtdoor Trebla » 19-05-2013 10:22

frans schreef:Trebla, ik kan je volgen. Het Humanisme gaat uit van het goede in de mens, christenen gaan er vanuit dat de mens verlost moet worden van zijn zonden. Het humanisme spreekt mij daarom ook meer aan. Elk mens heeft iets goeds in zich maar als je maar vaak genoeg zegt dat iemand een zondaar is dan wordt hij dat ook.

Ik vind de quote van An1 wel erg goed: ze heeft geen vertrouwen in het grondpersoneel van de heer.
Trebla

Vorige

Plaats Bericht

Keer terug naar Discussie